ABC ohjeet

OHJELMA

Kun sinulla on tietokone ja siinä Internet-yhteys, tarvitset irkkiä varten ohjelman (client). IRC-ohjelmia on useita erilaisia ja niitä on lähes jokaiselle käyttöjärjestelmälle. Ohjelmia on saatavilla ilmaiseksi Internetissä. Linkkejä ohjelmia sisältäville www-sivuille on ohjelmat -sivulla. IRC-ohjelmat ovat erinäköisiä, mutta kaikissa toimivat samat komennot. Joissain ohjelmissa on ominaisuuksia (mm. mIRC:ssä värit), jotka eivät ole yhteensopivia muiden ohjelmien kanssa. Chat on eriasia kuin IRC. Telnet-ohjelma ei ole IRC-ohjelma!

Tarkemmat tiedot siitä miten pääset irkkiin saat (internet)palveluntarjoajaltasi.

IRC-VERKKO (NETWORK)

IRC-palvelimet muodostavat IRC-verkkoja. Eri verkoissa olevat irkkaajat eivät ole yhteydessä toisiinsa. Eri verkoissa voi olla samannimisiä kanavia, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään.

Näillä sivuilla mainitut kanavat ja palvelimet ovat IRCNet-nimisessä verkossa, johon kuuluu suuri osa suomalaisista IRC-palvelimista. IRCNetin lisäksi on olemassa mm. Undernet, EFnet (suurin IRC-verkko) sekä Dalnet. Pieniä verkkoja syntyy ja kuolee jatkuvasti. Partiolaisilla on oma pieni IRC-verkkonsa nimeltään ScoutLink.

IRC-PALVELIN, SERVERI (SERVER)

IRC-palvelin hoitaa tiedonsiirtoa muiden samassa verkossa olevien palvelimien kanssa. Päästäksesi IRC-ohjelmallasi irkkiin otat ensin yhteyden palvelimeen. (Telnet-ohjelmalla ei yhteyttä voi ottaa! Jos yrität päästä IRCiin ja sinulta kysytään login:ia tai tulee ilmoitus 'connection closed by foreign host' niin lue edellinen virke uudestaan.)

IRC-palvelimia on monia, useat ovat eri verkoissa. Yleensä palveluntarjoajilla on nimetty oletuspalvelin, mutta voit myös kokeilla vaikka tätä palvelinta irc.funet.fi. Joti.partio.net-sivuilla on kerrottu enemmän eri verkoissa olevia palvelimia ja partioaiheisia kanavia.

LEMPINIMI, NIKKI (NICK)

Henkilöt esiintyvät irkissä lempinimillä. Samassa IRC-verkossa ei voi olla kahta samalla nikillä. Nikin maksimipituus on 9 merkkiä, skandinaavisia (å, ä, ö) ja erikoismerkkejä ei voi/kannata käyttää. Jos saat viestin, että nikki on ollut jo jollakulla käytössä, keksi itsellesi uusi. Sillä vaikka nikkejä ei voi omistaa, useat nikit ovat vuosien kuluessa vakiintuneet tietyille henkilöille.

Huom! Vaikka joissain yhteyksissä puhutaan aliaksesta, kun tarkoitetaan nicknamea, niin se EI ole sama asia. Irc-alias on aivan eri asia kuin nickname.

KANAVA (CHANNEL)

IRCissä keskustelu käydään kanavilla (esim. #Partio), joita voi verrata keskusteluryhmään.

Kanavan nimeen pätevät samat säännöt kuin nikkiin paitsi se alkaa # -merkillä ja pituudessa ei ole rajoituksia. Kanava perustetaan, kun joku ensimmäisenä liittyy sinne, eli kuka tahansa voi perustaa oman kanavansa.

ScoutLinkillä kanavia ei voi kuka tahansa perustaa.

Kun olet kanavalla, näet vain sen mitä sille kanavalle kirjoitetaan. Kanavia on tuhansia erilaisia, joten valinnanvaraa löytyy. Samanaikaisesti voi olla useammallakin kanavalla, mutta uuden IRCaajan kannattaa aloittaa yhdestä.

Listan sillä hetkellä olemassa olevista kanavista saat käskyllä /list. Ole varovainen käyttäessäsi /listiä, sillä ilman parametrejä, se listaa jokaisen kanavan, joita on normaalisti tuhansia.

OPERAATTORI, OP, @

Operaattori on kanavan ylläpitäjä ja pomo. Hän voi poistaa kanavalta häiriköiviä henkilöitä ja muuttaa kanavan asetuksia (mm. muuttaa kanavan salaiseksi). Operaattorin oikeudet saa perustamalla kanavan tai ne annetaan, jos olet vakituisesti jollakin kanavalla ja käyttäydyt siellä hyvin. Oppien (operaattorin oikeuksien) kerjääminen on erittäin huonoa käytöstä.

Operaattorilla on siis valta poistaa henkilö kanavalta milloin tahansa, vaikka ilman syytä. Jos et pidä jonkin kanavan operaattoreiden toiminnasta, niin vaihda kanavaa. Jos et löydä tuhansien kanavien joukosta itsellesi sopivaa, niin voit luoda oman kanavasi, jossa olet itse pomo.

Operaattorien toiminnasta, ns. aiheettomista kickeistä (poistoista) tai banneista ei kannata valittaa newsseihin tms. Siitä ei yksinkertaisesti ole mitään hyötyä. Ja muuten, aiheetonta kickiä/bannia ei ole. Syy voi olla kylläkin mikä tahansa.

BOTTI (BOT, ROBOT)

Botti on ohjelma, jonka tarkoituksena on ylläpitää kanavaa tai tehdä jotain muuta (mm. jakaa tiedostoja). Todennäköisesti botti ei vastaa, jos sille jutellaan, mutta ainahan voi yrittää...

Hyvä nyrkkisääntö on, että jos et tiedä mikä botti on tai mihin käyttäisit sitä, niin et tarvitse bottia, tuskin muutenkaan.

IRC-opas