Yhdistys

Nettipartiolaiset on vuonna 1998 perustettu partioyhdistys, jonka toiminnan tarkoituksena on edistää partiotoimintaa internetissä. Käytännössä tätä toteutetaan ylläpitämällä partio.net-palvelinta sekä tukemalla Jamboree On The Internet -tapahtuman järjestämistä Suomessa. Yhdistyksen jäsenillä on etunimi.sukunimi@partio.net-sähköpostiosoitteet.

HISTORIA

Yhdistys muotoutui hajanaisesta porukasta, joka kutsuu itseään #partiolaisiksi 1998 keväällä. He viihtyivät yhdessä IRCNetin kanavalla #Partio. Kaikki lähti erittäin tyylikkäästä domain-nimestä www.partio.net, joka oli vapaana. Lisäksi oli ajatus suomalaisten partiolaisten www-palvelimesta. Tämä johti yhdistyksen rekisteröimiseen ja domainin lunastamiseen. Niin tuli partiolaisista netissä Nettipartiolaisia.

16.9.2007 Nettipartiolaiset ry hyväksyttiin Suomen Partiolaiset ry - Finland Scouter rf:n B-jäseneksi. B-jäsenet ovat valtakunnallisia partioaatetta edistäviä yhdistyksiä.

YHDISTYKSEN TOIMINTA VERKOSSA

Tätäkin sivua luet Nettipartiolaisten palvelimelta, www.partio.net (eli lyhyemmin ja ytimekkäämmin WPN), joka on täysin vapaaehtoisvoimin ylläpidetty. Missään tapauksessa emme kilpaile Suomen Partiolaiset ry:n palvelimen www.partio.fi (WPF) kanssa. Tahdomme olla koko maan kattava partiolaisia kokoava yhdistys, jonka toiminta tapahtuu enimmäkseen sähköisessä tietoverkossa, tarkemmin sanottuna internetissä.

PARTIOTOIMINTA NETISSÄ

Partio ei ole vanhanaikainen harrastus, toimintaa on muuallakin kuin kirkkojen kellareissa ja tiettömissä erämaissa. Partio on ajan hermolla ja on Suomen suurin nuorisojärjestö. Yhä useamman tapahtuman alustava suunnittelu tapahtuu sähköpostitse, ja monet kokoontuvat irkkiin kuin kololle konsanaan. Jamboree voidaan järjestää telttoineen jollekin maailmankolkalle, tai se voidaan pitää, ja pidetäänkin, kaikkialla mihin vain suinkin puhelinpiuhaa on vedetty ja tietokoneita on. Kansainvälisyys korostuu Internetissä, missä australiaisen partiolaisen kanssa voi keskustella yhtä helposti kuin ruotsalaisen tai vaikka suomalaisen.

PARTIOLAISET NETISSÄ

Internet on kaikille avoin, jopa alle sudenpentuikäiset voivat olla mukana. Enimmäkseen verkossa liikkuvat kuitenkin vanhemmat partiolaiset, johtajaikäiset, jotka ottavat yhteyksiä koulunsa tai työpaikkansa kautta, toiset myös kotoa. Eivät kaikki ole 'nörttejä' eikä edes neroja, tietävämmät auttavat muita. Kysyvä ei tähänkään mennessä ole eksynyt tieltä, ei edes tiedon valtatieltä. Täytyy vain löytää joku, jolta kysyä, ja partiolaisethan tunnetusti soveltuvat oppaiksi. Tärkeintä on kuitenkin olla yhteydessä muihin ja viihtyä, kenties siinä sivussa myös oppia jotakin.

LISÄ "PERINTEISEEN" PARTIOON

Varsinaista partio-ohjelmaa vartiojärjestelmineen ja sudenpentulaumoineen ei voi toteuttaa verkossa. On kuitenkin mahdollista esimerkiksi vaihtaa ajatuksia muiden koti- tai ulkomaalaisten johtajien kanssa, ja saada toimintaideoita omaan kotoiseen lippukuntaan esimerkiksi wiki.partio.net-palvelista. Vapaaehtoisia kun ollaan ja hommat kasautuvat muutenkin. Sitäpaitsi useimmille johtajille riittänee jokunen tunti viikossa meluisan lapsijoukon huomion keskipisteenä, joten internetvartioita ei ainakaan lähitulevaisuudessa näy.